1 december 2010

18: your favourite birthday

eftersom det vore ganska tråkigt om jag sade att min favoritfödelsedag var när jag fyllde 18, väljer jag att inte berätta om den, även om det var mycket trevligt och givande. istället tänker jag berätta om min 15-årsdag, något som jag alltid ser tillbaka på med ett leende på läpparna.

det var en mulen dag i april när jag efter skoldagens slut traskade iväg på den traditionella vårmarknaden tillsammans med mina vänner. jag minns att jag mutade folk att köpa mig saker; godis, vårrullar, bälten, och ingen protesterade. grejen var bara den, att ingen av dem gav sakerna åt mig genast, utan skyllde på att de mycket gärna ville packa in dem också.
jag och min (dåtida) bästa kompis fixade skjuts hem till jutas, och när vi svängde in på gårdsplanen kom också en annan bil, därifrån två eller tre av mina klasskamrater hoppade ur. min bästa kompis bortförklarade sig snabbt med att hon väldigt gärna ville se min moped, som stod i garaget på fammo och faffas gård, och även om jag kände mig aningen förvirrad, gick jag med på förslaget.
när vi äntligen kom oss in tillbaka hade jag redan glömt bort de "mystiska" gästerna på gårdsplanen. jag minns att det första jag såg var vicko med en ballong i vardagsrummet, och efter det hoppade 10-15 personer fram och skrek "grattis". minnet framkallar fortfarande rysningar!
jag fick alltså spendera min födelsedag på bästa vis; helt ovetande hade mina närmaste vänner planerat en överraskningsfest åt mig, med tårtor, ballonger, chips, film, ja alltmöjligt. jag är dem evigt tacksam för det, och om jag kunde gå tillbaka till mitt 15-åriga jag i denna dag, skulle jag ha kramat om dem allihopa väldigt hårt, så de säkert skulle veta hur mycket det betöd för mig.

4 kommentarer:

  1. Oj nemen det hade jag helt glömt! Det va faktist kul och roligt att veta hur mycket det betöd för dej. //din dåtida bästa kompis.

    SvaraRadera
  2. måst no pass på å säg e igen: tack! he va no faktist nanting som kombär leva kvar läng tror ja :)

    SvaraRadera
  3. naaw, va snällt.

    SvaraRadera
  4. Ja minns att ja fick panik då ni kom tid samtidit som oss, fö ja had int en endaste bra förklarning till varför vi va tär.. :) tur att naan ader klara att bortföklar e :)
    /ein åv ti som kom i han ana biln

    SvaraRadera