16 maj 2010

revyresan

nu tänker jag i alla fall försöka spara på detaljerna angående min andra stockholmsresa detta år. främst för att jag är dödstrött efter helgens bravader, men också för att åttio procent av läsarna ändå bara scrollar igenom. inte för att jag vet, men jag kan ju gissa.

resan började vid abc klockan 9:20 på torsdagmorgon och slutade på samma ställe ungefär klockan ½2 idag, söndag. förutom att det var 20 grader varmare, allting hade blivit en nyans grönare, och det hade samlats några personer mer på terassen, hade inte mycket ändrat. jag fick bara dendär varma känslan att nu har jag kommit hem. det ger mig fortfarande kalla kårar.
men för att börja från början så spenderades alltså största delen av torsdagen i resandets tecken. på bussen var det livat med musik, diskussioner, och oundvikligen förstås, alkohol. när det var dags att hoppa ombord på viking line gabriella var det nästan ett under att vi fortfarande hade alla med oss.
kvällen fortsatte sen med shopping på taxfree, utforskning på båten, underbara, dock förvirrande trubadurer, samt en hel del alkoholhaltiga drycker. eftersom jag inte gillade kalles ton råkade det bli så att vi gick skillda vägar för några minuter. det slutade med att kalle slocknade i hytten med ipoden i öronen, medans jag följde med patrik & fredrik för att mobba finska fjortisflickor. det var roligt så länge det varade, så att säga.

fredagen hoppade jag panikartat upp ur sängen och insåg att klockan var så pass mycket att vi skulle bli tvungna att stressa och missa frukosten. tack och lov visade det sig sen att klockan inte hade ändrat automatiskt, och det var alltså lugnt ännu en timme. när vi äntligen kom oss till stockholm, började dagen med att droppa av bagaget vid hotellet, scandic continental. för den som inte vet ligger hotellet i centralaste stockholm. det hade dock inte vi märkt, så när jag och kalle följde med mackan och rolle för att leta efter stureplan, tog det både tid och tålamod innan vi hade vilsnats rätt. efter lite alkoholmissbruk på stekarbänken styrde vi kosan mot tgi friday's. och jag fick verkligen äta upp alla mina skeptiska ord! det var den godaste pastan jag ätit i hela mitt liv, det kan jag svära på.
våra vägar bar sen vidare till en uteservering på drottninggatan, där rolle bjöd mig på dyra, somriga drinkar, och vi satt och pratade skit i alltför många timmar. ja, jag började faktiskt bli lite stressad på killarnas lite väl avslappnade livsstil.
när vi sen kom oss till hotellet var det verkligen skönt att få duscha och göra sig i ordning i lugn och ro. ja, vi hade till och med så mycket tid på oss att vi hann gå en sväng till systembolaget. nice!
kvällens schema var sen att åka ut till djurgården för att se björn skifs. och eftersom vi var ute i väldigt god tid, hade jag och kalle både tid att förbereda oss mentalt, dvs hinka i oss några, samt sitta och diskutera otroligt konstiga, dock intressanta saker. showen var helt okej, även om inte alla tyckte det, och i alla fall jag förbluffades över hur en 63-åring kan se så ung ut.
resten av kvällen tillbringades ute på stan med gänget. vi käkade på burger king, samt gjorde stockholms gator osäkra. det som sen följde vet jag inte ens om jag vågar skriva om, eftersom jag fortfarande ryser vid tanken. vi som bara skulle gå in på en bar och dricka varsin... det slutade med att vi gick hem halvt vettskrämda i ösregnet, efter att ha besökt -vad i alla fall vi trodde var- en maffiabar. great succes med bönder på stan!

eftersom lördagen -tack och lov- var sovmorgon så steg vi upp och käkade frukost först efter klockan 10. sen fick vi duscha och göra oss i ordning i lugn och ro förrän vi styrde kosan ut på stadens gator igen. denna gång var jag bara med som smakråd, kan ni tänka er! och även om vi sprang i tiotals butiker i hopp om att hitta snygga och billiga jeans, lyckades det inte riktigt bra. jag tror bestämt att det strandade på idéen billigt.
eftersom vi hade mycket tid på oss gjorde det egentligen inte så mycket att vi återigen gick lite, men bara lite denna gång, vilse påväg till stureplan. efter att ha ätit varsin glass kände vi oss redo för att käka på tgi friday's igen. det med glassen var nog inte min klokaste idé, med tanke på hur stora portioner som serverades. mätta och belåtna blev vi åtminstone, och dessutom lärde vi oss att hur man än försöker, så fattar inte svenska tjejer årvasdialekt. undrar varför...
½7-tiden hoppade vi på bussen och åkte ner till hamnen för att hoppa på viking line amorella.
kvällen spenderades sen i princip på samma sätt som ditresan, förutom att vi böt ut duktiga trubadurer mot att hata pianokillar, hyttfester mot att lira gitarr med 40-åriga finngubbar, och onödiga gräl mot att istället springa runt på korridorerna och sen somna onödigt tidigt. sorry.

idag har allt gått riktigt bra, med tanke på att morgonen började med att vi blev utsläpade ur hytten av städpersonalen. jag var i alla fall mycket piggare och kryare än senaste gång jag stegade ut på åbos hamnterminal, och det prisade jag nästan gud för. bussresan gick främst till åt att sova, lyssna på musik, och i alla fall försöka lösa sudoku. att vi stannade på samma ställe där jag senaste hade min pirog-och-vatten-hålls-endast-i-magen-10-minuter var inte ens roligt, utan helt enkelt skrattretande.
när vi väl kom till oravais körde kalle hem mig, och jag måste erkänna, att det var faktiskt ganska skönt. förutom att det såg ut som ett bombnedslag och var stekande hett, alltså.
sen fick jag äntligen äran att för första gången prova min studentklänning, eller tja, det som fanns fastnålat av den. och även om min mage var -enligt min egen mening- brutal, såg det inte så farligt fult ut.
när jag sen med beslutsamma steg trampade iväg till stallet iklädd kortärmad tröja för första gången i år kunde jag inte ens tänka mig hur varmt det skulle vara. jag hade glömt att man kan bli svettig av att bara hänga med också! för att fortsätta på det konceptet dansade jag sen 40 minuter zumba i ett stekhett vardagsrum. det fick mig att inse att i sommar är det nog bäst om jag pausar med den slag av träning, om inte klockan är efter 11 på kvällen.

och på tal om 11 på kvällen så är det nog bäst att jag slutar knapra på detta tangentbord, packar mina väskor och slänger mig i säng. en av mina bästa idéer denna helg, skulle jag våga påstå.