28 januari 2010

vilse i vöro

vilse i vöro tålla vi omkring
vi tålla å tålla men hitta ingenting
vi körde bland numror å krokar å.. bär
tillslut såå märkte vi att i bertby vi är!

kära dagbok, idag har vi varit på studiebesök. linn & jag lekte hurtbullar och satt och väntade på våra kära klasskamrater i 40 hela minuter. på den tiden hann vi diskutera allt från resor till flyttningsmöjligheter till sommarjobb till vem som fortfarande är kvar och har fått ännu större mage. det var visst allt. sen fick vi lyssna på smörning och ljuva 80-talsminnen i lite fler minuter än nödvändigt, och så försökte vi skryta med vår femflätning, och det slutade med att vi fick ta hem varsin brödpåse. wohoo, great!
vår väg ringlade vidare till jepooo. och det var isande kallt och vi hade inte ännu märkt att vår chaufför var en irriterande eskimåkille. vi fick höra på x-antal intressanta VS ointressanta ord, och mina sommarjobbsplaner gick i kras när jag snackade med rosanna. ähh.
"50km till nessta steelle, vi måsste ååkka" och även om det bara var sträckan jeppo-oravais det handlade om så kändes det faktiskt som 50km... vi körde ju förfasen i 45! men det hade ju förstås att göra med att det är myyycket intressantare att pumpa på gasen bara nu som då, och istället berätta om "gråssa perg" och "fasska kuld". ahahahh.
när vi äntligen kom oss till lillkungs blev det inte nån lugn minut då heller. löständer, släktutredning, hur dyra var ventilationerna, från vilket år är lådorna och detta är byggt på billigaste möjliga sätt. för lite golvbrunnar hade dom också. pluspoäng för det höga taket iaf!
sen blev det lunching vid abc. och det skulle kanske ha varit gott om inte frankisarna orsakat tandläkarskräck och hamburgarna smakat som de gjordes förra året denhär tiden. dippen var åtminstone god.
sen är det viktigt att starta i tid så man hinner till vöro på 40 minuter. en stund började vi faktist tvivla på om det skulle lyckas över huvudtaget. men fram kom vi i alla fall, till ecce-re, och där fick vi se bakande pappor, vårtiga killar, smutsiga saker och en söt tant med finska tidningar. dagens AWESOOOME går ändå till reklampennorna vi fick. kreativt, verkligen.
och det är nu delen om "vilse i vöro" kommer in i bilden. vi skulle nämligen till lålax, till vöro hembageri. när vi var på nummer 800+ i bertby var det en flintskallig fiffikus som funderade på om vi hade kört förbi nummer 267. eskimåkillen fick pluspoäng för sina taxikörningsförmågor. AWESOOOME!
bageriet var mysigt med stenålders jässkåp, "finns e na bossi brudar"-killar, 1€ för att se vackra bilder och välåldrade män. på väg tillbaka till vörå citi smidde jag och linn otaliga sommarplaner, och hoppeligen lyckas de så bra som vi hade tänkt oss också.
sista stoppet gjorde vi vid hemgården, där vi fick smaka på choklad och lyssna på intressanta historier. inga frågor är för dumma att svaras på, men vissa hus är för kalla att vistas i.
jag blev trött, så på hemvägen hade jag sovshow med flugfångning och smiling som tema.
linda kekäläinen 18 år från vasa: men pia och jag ska köpa smör idag! ahh-hahh-haa.

och när jag kom hem hade jag linn på besök; vi snackade om framtiden och löste döda-blommor-problem med tandtråd. tyvärr fattade jag inte mig på vår nya fjärrkontroll, så linn for hem. och sen satt jag vid datorn, åkte ut och brassade med rallybilen (awesooome!), städade vackert men kvickt vid affärsverket, dansade 40 minuter zumba, duschade, åt kvällsmat, samt räknade matte 1½h (!!!), för att sen sätta mig här.
nu, natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar