2 december 2009

snuskigt fet helsingforsresa

nu ska jag på 15 minuter lyckas sammanfatta gårdagens resa till huvudstaden.
klockan 2:19 steg jag på bussen uppe vid vägen, en av mina klasskamrater hade då redan hunnit ringa och fråga var sjutton jag höll hus. tydligen är det inte bara jag som har en tung fot på pedalen...
förutom att vi pausade 2 gånger på vägen ner blev det mest att lyssna på musik och sova. sen hade jag ju kommit på den fenomenala idén att ta med mig en godispåse, en stor en dessutom. vilket resulterade i att linn och jag hade morgonshow i bussen. klockan var då ungefär 04:46. det förvånar mig att folk inte kastade tomaterna från sina smörgåsar på oss, verkligen.
när vi äntligen var framme i helsingfors, och vi hade hunnit ha en förmiddagsshow samt tryckt i oss ännumer godis, var klockan 9 på morgonen.

då vi anlände till fazer's fabrik verkade de flesta tycka att vi var galna som hade gett oss iväg så tidigt. nåja, det visade ju sig en stund senare att det kanske möjligtvis inte var världens bästa idé. när vi fick lyssna på historien bakom företaget satt jag och kämpade med att hålla ögonen öppna. det lyckades inte speciellt bra, och jag fick några mördande blickar. att muta med muminslickepinnar funkade inte det heller.
när vi hade lyssnat på tillräckligt mycket skräp var det dags att bege sig ut på guidade turer i fabrikerna. för att göra en lång historia kort: jävlar vad mycket choklad vi fick se! det som fascinerade mig mest, dock, var nog alla maskiner. t.ex kan det ju nämnas att när julkonfekterna görs, så producerar de inte mindre än 1600 i minuten.
och när benen började värka så tyckte guiderna att det var dags för oss att proppa i oss all choklad vi orkade istället. och även om jag älskar choklad tog det faktiskt stopp efter några chokladbitar.
om någon ger mig choklad till julklapp vet jag inte om jag skrattar eller gråter. antaligen alternativ 2, eftersom redan tanken på presentpåsen vi fick, samt min julkalender, fick det att vända sig i magen på mig. huvvadåda!

sen skulle vi få se fazer's bageri, men det var det tydligen någon fiffikus som hade glömt bort. så istället tryckte vi i oss makaronilåda och sallad, packade in oss i bussen, och stack iväg till nästa ställe. på vägen dit skulle jag bara lyssna på mina favoritlåtar på spelaren, men det slutade med att jag somnade. det varade i 10 härliga minuter.
studiebesöket vid finnbakels blev sen en ganska urartad historia. tydligen räckte det inte med min och linns morgon- och förmiddagsshow. jag tror inte jag ska gå in på alla sjuka detaljer, men i alla fall kan det ju nämnas att vi valde mellan 200 l glidmedel och en burk "pipping jelly" som julklapp. sen är det också viktigt att stoppa hakan i allt damm man hittar, så det säkert blir mindre hysteriskt. tydligen tyckte håkan att vi var respektlösa.

sista ställena vi besökte var fazer's café, samt ekbergs konditori. vi åkte buss in till stan och trippade sen omkring som vilsna bönder, funderandes hur det skulle kännas att ramla ner i en brunn. båda konditorierna var mycket intressanta, speciellt fazers. linn och jag höll oss ganska sansade, ända tills vi behövde på toaletten och fick fråga tommi om råd. han såg aningen skeptisk och skamsen ut när han självsäkert pekade vägen. ursäkta?!
ekbergs var mysigt och mycket större än vi hade tänkt oss, och allt var frid och fröjd, enda tills vi såg lappen ovi kiinni perkele! och "champagnekorkar". sen spårade det lixom ur igen.

fritiden blev mellan klockan 16-19, och vi gick mest på i butiker och fyndade alltmöjligt vi inte egentligen behöver. jag skaffade mig i alla fall en ny lång huppari samt en kortärma, inhandlat från gina tricot. vi konstaterade på vägen hem att nog är det underligt att man bara shoppar vid gina och H&M när man för en gångs skull har chansen att hitta något lite mer speciellt. nåja, alla har vi våra ljusa stunder.
den sista halvtimmen gick åt att skratta åt dagens sjukliga kommentarer, vilket -surprise- slutade med att vi kom på ännumer. håriga bröst och "vi ska ha jukka busschauffören" fick folk att vända på huvudet, och inte bara en gång. sen sökte vi febrilt efter mc donald's. utan resultat. men som tur fanns det flera, så vi tryckte i oss hamburgare och trippade sen iväg till bussen. äntligen hemåt!

hemresan var lite lugnare, vi tittade filmerna smokey and the bandit och fast and furious 4, pausade två gånger, jag lyssnade på musik och powernappade ca 1½h, sen tryckte vi i oss chips, godis, vindruvor, mikropizza osv.. resten av resan. när jag steg av bussen klockan 01:12 mådde jag inte speciellt bra.
men en mycket trevlig, lärorik och framförallt underhållande dag var det! även om mina fötter gjorde ont, jag antagligen hade gått upp 2kg och jag var trött som tusan, så var det värt det.
thank you guys for your company.